Fit, Fun & Fund Challenge 

Doe ook mee en laat je sponsoren door vrienden en familie. Deze FF&F Challenge is goed voor jou én voor ons goede doel (zie hieronder).

Wat ga je doen:

  1. Zoek sponsoren* 
  2. Meld je aan via het contactformulier hiernaast, maak het sponsorgeld over adhv de ontvangen bevestigingsmail.
  3. Krijg toegang tot de besloten Facebookgroep.
  4. Wandel/Powerwalk voor 31 mei minimaal 15km per week (bijv. 3x p.w. 5km  6x p.w. 2,5km of als je van de langere tochten bent 1x p.w. 15km.
  5. Deel, als je wilt, je route (bijv. via screenshot van je  routeapp) op de Facebookpagina samen met mooie foto’s /filmpjes van je route of beschrijf wat je onderweg zag/hoorde.
  6. Regelmatig plaats ik spierversterkende ofeningen in de Facebookgroep die je naar keuze kunt toevoegen aan je wandeling of powerwalk.
  7. Ik houd je daar ook op de hoogte van het resutaat van de sponsoring, het aantal deelnemers en ander nieuws.

* Wil je geen sponsoren zoeken/anderen geld vragen….je mag natuurlijk ook jezelf sponseren 

  • Alles gaat op basis van vertrouwen: Je bent je eigen scheidsrechter, qua afstand en frequentie. Valsspelen zorgt voor verminderde fitheid en waarschijnlijk voor schuldgevoel
  • Een route telt slleen mee als je wandeling/powerwalk minimaal 30 min duurt.
  • Loop alleen, met de hond, met je gezin of met maximaal 1 andere persoon.
  • Zorg voor jezelf dus neem de RIVM (afstands)richtlijnen in acht! 
  • Indien de Powerwalk trainingen worden opgestart voor de eindperiode van deze challenge mogen deze km meetellen voor de challenge.
  • Indien je golfbaan weer opengaat voor de eindperiode van deze challenge mogen deze km meetellen voor de challenge.
  • Wil je graag meedoen maar liever hardlopen? Dat kan! Reken dan met de beweegtijd van minimaal 30 minuten en niet in de afgelegde afstand.

 Dáárom is wandelen zo gezond                                                                                         Liever lang lopen dan kort sporten

 Dagelijks minstens een half uurtje lopen, daar kan geen pil tegenop. Hart en longen worden er sterker van, je geheugen wordt beter. En het is heel     goed voor je humeur.

 Wandelen is goed voor alles. Je hart, bloedvaten, bloeddruk, cholesterol, botten en spieren, gewicht en geheugen, ze gaan er allemaal op vooruit.   En niet te vergeten: je humeur wordt er beter van. En dat allemaal door heel simpel elke dag minstens een half uur te lopen. Waarom is juist   wandelen zo gezond, en hoe gezond is het precies?

 Stap voor stap opbouwen

 Wie niet zo’n beste conditie heeft, doet er goed aan het wandelritme geleidelijk op te bouwen. Op de site van de Nederlandse Wandelsport   Bond en wandeltraining.nl (klik onder ‘schema’s’ op ‘wandelen beginners’) vind je schema’s en tips. Kort gezegd komt het erop neer dat je steeds   meer minuten stevig doorloopt en dat afwisselt met twee minuten rustig lopen.

 Een trainingsschema voorkomt spierpijn en pijnlijke schenen. Echte blessures ontstaan niet snel, behalve bij wie ongetraind lange tochten loopt.

De conditie van je longen en hart gaat vooral vooruit bij stevig doorwandelen (powerwalken). Daarbij loopt de hartslag op tot 170 slagen per minuut,   min je leeftijd. Voor een 60-jarige is dat bijvoorbeeld een hartslag van 110.

 Liever lang lopen dan kort sporten

 Hans Savelberg is hoofddocent bewegingswetenschappen in Maastricht. Hij legt uit dat veel zitten heel ongezond is. Uit onderzoek bleek dat al na   vier dagen zitten de concentratievetten in het bloed toe- en de insulinegevoeligheid juist afneemt. Dat zijn risicofactoren voor respectievelijk hoge   bloeddruk en diabetes. In dit onderzoek bleek de groep die kort maar intensief sportte, gezonder dan de zittende groep. Maar het ging nóg beter   met de groep die vijf uur per dag rustig rondslenterde. Veel wandelen is dus gezonder dan kort, intensief bewegen.  

Meld je hier aan voor je deelanme aan de FF&F Challenge

vermeld bij telefoonnummer svp je mobiele telefoonnummer

Welk getal is hoger: 8 of 9? (Vragen we om misbruik te voorkomen.)

De Amerikaanse arts Mike Evans verzamelde al het onderzoek naar deze vragen en maakte er een aansprekend filmpje van dat je hieronder kunt bekijken. Zijn conclusie: dagelijks wandelen levert een drastische verbetering van de gezondheid op.

duur: 9 min
klik op de afbeeling voor het filmpje

 

Waar gaat het sponsorgeld heen?

Het sponsorbedrag zal worden overgemaakt aan de Zierikzeese groep van de Nationale Diabetes Challenge. Deze challenge wordt in en om Zierikzee al jarenlang door Fysant georganiseerd. Dit jaar is er, i.v.m. de Corona-uitbraak een aangepast programma en start op 23 september. De opbrengst van onze FF&F Challenge kan de groep naar eigen inzicht gebruiken (bijv. reiskosten naar het NDC Festival) of doneren aan de Nationale Diabetes Callenge/Bas vd Goor Foundation.